Eerste hulp bij communicatie
Onze ziekenhuizen ondersteunen patiënten die nood hebben aan extra taalbijstand. Doel is ook voor anderstalige, slechthorende of slechtziende patiënten … kwaliteitsvolle zorg te garanderen en zorgprofessionals de kans geven om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan met de patiënt.
Slechthorende of slechtziende patiënt
Slechthorende of slechtziende patiëntElke dag streven we naar patiëntgerichte zorg. In AZ Maria Middelares en AZ Sint-Vincentius Deinze zijn badges beschikbaar voor patiënten die slechthorend of slechtziend zijn. De badge maakt de nood aan extra, persoonlijke ondersteuning kenbaar bij elke zorgverlener. Spreek een medewerker van het onthaal, het secretariaat of de afdeling aan om een badge te verkrijgen.
De werkgroep patiëntenbeleving heeft deze badges ontwikkeld na feedback van patiënten en in nauw overleg met de betreffende patiëntenorganisaties.
De badge wordt enkel gegeven aan de patiënten die dat wensen, ongeacht langs welke weg ze het ziekenhuis binnenkomen.
Tolken
TolkenSpreek je een andere taal, ben je doof of slechthorend? Dan kan je je laten helpen door een tolk. Lees via de knop hieronder hoe je een tolk kan aanvragen.
Een tolk aanvragen kan enkel in AZ Maria Middelares (Gent) en het Medisch Centrum Maria Middelares (Gentbrugge).
EHBC-box en pictowaaier
EHBC-box en pictowaaierDe box geeft patiënten met verbale communicatieproblemen opnieuw een stem.”
Eline Roggeman - logopedist
De EHBC-box (Eerste Hulp Bij Communicatieproblemen) is bedoeld om de communicatie te ondersteunen met patiënten die zich niet of moeilijk verbaal kunnen uitdrukken. Aan deze toolkit met communicatieondersteunende hulpmiddelen, is een thematische pictowaaier (bv. hygiënische zorgen, toiletgebruik, mobiliteit ... ) toegevoegd. De patiënt kan deze waaier gebruiken om zijn vragen kenbaar te maken.
Visuele broodbuffetwagen
Visuele broodbuffetwagenIn AZ Maria Middelares bieden we het ontbijt en het avondmaal aan met een broodbuffetwagen. Zo hebben onze patiënten de vrije keuze in wat ze willen eten en drinken. Voor patiënten met communicatieve moeilijkheden (denk aan patiënten met dementie of patiënten die een hersenbloeding hadden), is het niet vanzelfsprekend om hun keuze duidelijk te maken. Daarom ontwikkelden we een klapper met foto’s van ons aanbod. Patiënten kunnen hiermee toch zelfstandig kiezen wat ze willen eten of drinken.
Deze tool is enkel beschikbaar in AZ Maria Middelares.
Voorleesfunctie website
Voorleesfunctie websiteOp elke pagina van deze website is een tekst-naar-spraak-functie geïntegreerd. Daarmee kan je snel en eenvoudig naar een audioversie luisteren terwijl je de gemarkeerde tekst volgt. Het is een handige functie voor bv. mensen die problemen hebben met lezen, met een verminderd gezichtsvermogen of die Nederlands aan het leren zijn.
Voldoen de standaardinstellingen niet aan je verwachtingen? Dan kan je eenvoudig de leessnelheid en de kleuren aanpassen via het menu. Je kan ook een deel van een webpagina selecteren om te beluisteren, zodat je niet steeds opnieuw hoeft te beginnen.
De geselecteerde stukjes tekst kunnen ook steeds vertaald worden naar een andere taal via Google Translate.
Bekijk het filmpje hieronder.
Mijn gewoontes
Mijn gewoontesZorg je voor iemand met een cognitieve stoornis of dementie en is er een ziekenhuisopname gepland? Help ons je naaste kennen, zodat we tijdens de hospitalisatie maximaal rekening kunnen houden met zijn of haar dagelijkse gewoontes. Dat zal zorgen voor een aangenamer en rustiger verblijf.
Download het document ‘Mijn gewoontes’ hieronder. Print het af, vul het in en bezorg het aan de verpleegkundige. Het document zal vervolgens worden opgehangen in de kamer.
Mijn gewoontes
DownloadIets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het.