AZ Maria Middelares & AZ Sint-Vincentius Deinze, waarom samen verder? Lees het hier.

Tolken

Spreek je een andere taal, ben je doof of slechthorend? Dan kan je je laten helpen door een tolk.

Een tolk aanvragen kan enkel in AZ Maria Middelares (Gent) en het Medisch Centrum Maria Middelares (Gentbrugge).

Hoe vraag je een tolk aan?

Hoe vraag je een tolk aan?

Indien je een tolk wenst aan te vragen, vul je het formulier in onderaan de pagina. Indien dringend, vraag je (of je vertegenwoordiger) een tolk aan via onze sociale dienst.

Hoeveel op voorhand vraag je een tolk aan?

  • Bij geplande afspraken en opnames dien je je aanvraag in vanaf je de datum kent. Je doet dit ten laatste twee dagen voor de geplande afspraak.
  • Was het niet mogelijk om op tijd een tolk aan te vragen? Laat ons dit binnen de week na je afspraak weten met vermelding van de reden.

Waar kan je gebruik maken van een tolk?

  • Dit kan zowel in AZ Maria Middelares als in het Medisch Centrum Maria Middelares Gentbrugge.
  • Je kan enkel gebruik maken van een tolk voor afspraken in ons ziekenhuis. Afspraken buiten het ziekenhuis vallen buiten deze regeling.

Hoe kiezen we een tolk?

  • We schakelen een online afstandstolk of een telefonische tolk in.
  • Er kan uitzonderlijk een professionele tolk ter plaatse komen als er geen afstandstolk of telefonische tolk beschikbaar is.
  • Ons ziekenhuis maakt de afspraak met de tolk.

Hoelang kan je gebruik maken van een tolk?

  • Je kan als patiënt zolang als nodig, verantwoord en redelijk is over een tolk beschikken. Het is belangrijk om deze duur vooraf te overleggen met je arts. Ook onze diensten moeten ingelicht worden over de overeengekomen aanwezigheidsduur van een tolk.

Betaalt het ziekenhuis de kosten van de tolk?

Het ziekenhuis betaalt de tolk:

  • Indien je ons vooraf laat weten dat je een tolk nodig hebt. Je doet dit ten laatste twee dagen voor de geplande afspraak.
  • Ingeval een tolk Vlaamse gebarentaal komt bij een bevalling wordt een maximum van 5 uren vergoed, tenzij de arts of vroedvrouw vraagt of er door de aard van de bevalling extra tijd wordt getolkt.

Het ziekenhuis betaalt de tolk niet:

  • Indien we niet (tijdig) op de hoogte werden gebracht.

Heb je nog vragen?

Bij de sociale dienst van het ziekenhuis helpen we je graag verder. Ook nemen we de praktische organisatie op ons.

{"class":"validate","formAttributes":{"data-title":"Aanvraag tolk","data-skip-html-reload":true}}

Aanvraag ondersteuning door een tolk

Contactgegevens van de patiënt

Contactgegevens van de aanvrager (indien verschillend van de patiënt)

Ik wens beroep te doen/deed een beroep op een tolk

Je ontvangt een bevestigingsmail nadat je dit formulier succesvol hebt verstuurd. Bekijk ook zeker de spam-folder in je inbox.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het.